May 2024 20 / دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
کد خبر: ۲۱۲۸۵۱
۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۷
0
به نظر می رسد رویکرد های کنترلی و نظارتی بانک مرکزی بالاخره اسب سرکش دلار را رام و به خصوص سفته بازی در بازار آزاد را تا حد زیادی متوقف کرد.
پول‌نیوز - بالاخره انتظار ها به سر آمد و به نظر می رسد آن قله ای که مسئولان بانک مرکزی برای آغاز روند نزولی نرخ دلار در سه ماهه پایانی سال پیش بینی می کردند، پدیدار شده است. در هفته قبل، دلار که رسماً وارد کانال 4 هزار تومانی شد و با رسیدن به کانال 4100 تومان، رکورد تاریخی نرخ خود را شکست، از روز های دوشنبه و سه شنبه به تدریج وارد فاز نزولی شد و در نهایت کار خود را بین 4019 تا 4040 تومان به پایان رساند.

پیش بینی کاهش قیمت دلار تا پایان سال (+جدول)



 به نظر می رسد رویکرد های کنترلی و نظارتی بانک مرکزی بالاخره اسب سرکش دلار را رام کرد و به خصوص سفته بازی در بازار آزاد را تا حد زیادی متوقف نمود. در این هفته، بر خلاف رویه های گذشته که صرافی بانک ها سعی داشتند با اعلام پایین تر نرخ ارز، در بازار قیمت شکنی کنند، اقدام به خرید و فروش دلار به نرخ آزاد، بر اساس ابلاغیه بانک مرکزی کردند. اقدامی که طبق گزارش ها، تقاضا را از کف بازار و نیز از دست سفته بازان جمع و به این صرافی ها کشاند.

در ادامه و در روز چهارشنبه نیز این بانک اعلام کرد که در راستای برخورد با فعالیت های سوداگرانه بازار ارز، اسامی اشخاصی که مبادرت به خرید و فروش عمده ارز می کنند را به منظور بررسی به سازمان امور مالیاتی و همچنین اسامی صرافی های متخلف به نیروی انتظامی ارسال می کند.

هم اینک و با توجه به این که پیک تقاضای فصلی دلار برای مسافرت های خارجی رو به اتمام است، بانک مرکزی رسماً سازو کار مالیات را برای کنترل سفته بازان عمده ارزی به کار انداخته و نیز دولت وعده داده است که ارز بخش های صادراتی مانند پتروشیمی ها در سه ماه پایانی سال، وارد کشور خواهد شود، می توان دورنمایی از کاهش بیشتر نرخ ارز در روز های آتی را متصور بود.

 ضمن این که برخی کارشناسان، حفظ سطح کنونی نرخ ارز را از منظر سیاسی به نفع دولت نمی دانند. در این میان شاید بتوان برخی اظهار نظر های دولتی ها را مورد توجه قرارداد. حدود دو ماه قبل و در آغاز روند تند رشد دلار، مدیر پژوهشکده پولی و بانکی با اشاره به افزایش عرضه ارز تا پایان سال، از احتمال تک نرخی شدن دلارحول و حوش 3700 تومان خبر داده بود.


منبع:خراسان
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: